неделя, 1 октомври 2017 г.

Силата на мъжа

Една стара, но пък поучителна притча. Бях я забравила във времето.


Когато Господ създал мъжа и жената, дал и на двамата по равно сила. И ги сложил да живеят в една къща. Ала те често се карали, че даже и биели. И понеже силата им била равна,  сблъсъците им траели дни и седмици, без никой да може да надделее.
        Омръзнало му на мъжа това вечно противоборство. Отишъл при Господ и му казал:
        - Господи, Ти си всемогъщ! Създал си всичко на този свят. Ти и звездите на небето гасиш и разпалваш. Само Ти можеш да помогнеш и на мене, мъжа. Дай ми повечко сила, за да мога да се справям с жената! Така няма постоянно да слизаш при нас от небето, за да ни помиряваш при нашите крамоли.
        - Добре - казал Господ.  - От днес ти ще си по-силен от жената.
        Завтекъл се мъжът в къщи и от вратата обявил на жена си, че вече е по-силен от нея. Тя много се ядосала и скочила да се бори с него. Но веднага била победена. И така втори и трети път - щом скочела да се бие с мъжа, жената за секунда бивала повалена.
        Мъжът се възгордял и й казал:
        - Внимавай в картинката! Господ ми даде повече сила. Вече аз ще ти бъда господар.
        Жената, на свой ред, още на другия ден отишла при Господ:
        - Господи, дай ми и на мен още сила! Макар и съвсем мъничко!
        - Не може! Колкото имах за даване, дадох я на мъжа.
        - Добре тогава. Моля те, вземи си  обратно силата от мъжа!
        - И това не може. Каквото съм дал вече, дадено е!
        И жената си тръгнала обратно много разстроена. По пътя, обаче, срещнала Дявола. И му разказала за всичките си беди. А Дяволът й казал:
        - Не се тревожи, жено! Избърши лицето си от сълзите, махни тази нещастна физиономия и се върни отново при Господ. Поискай му трите ключа, дето висят пред вратата на неговия дворец и бързо обратно при мене! 
        Върнала се жената и Господ се съгласил тя да вземе ключовете. А като отишла при Дявола, той я подучил:    
        - С тези ключове заключи вратите на кухнята, на спалнята и на детската стая. Защото мъжът, щом се прибере в къщи, първо мисли за ядене. После обича да отиде в спалнята, да си полегне и да поспи. Знай също, че мъжът много си обича децата. И му е приятно да гледа как расте неговото потомство. Запомни добре - добавил Дявола - няма да му отключваш тези три стаи, докато не започне да използва силата си, както на теб ти е угодно и за твоя радост!
       Отишла си жената в къщи и точно така направила. Когато мъжът се прибрал, заварил я да седи на прага и да си пее:
                      "Отрежи дървото здраво
                       люлчица да ми направиш..."
       Като видял, че вратите на трите стаи са затворени, мъжът кипнал от злоба. Опитал се да ги разбие, като се надявал на силата си, но не успял. И се развикал на жената:
        - Жено, отваряй бързо тези врати. Как можа да ги затвориш?
        - Господ ми даде ключовете - отговорила жената.
        Мъжът се затичал при Господ:
        - Господи, какво си направил? Дал си на жената три ключа и сега не мога да вляза нито в кухнята да се наям, нито в спалнята да се наспя, нито мога да си видя децата. Дай ми и на мен ключове от тези врати!
        - Не мога - казал Господ. - Нямам други. А каквото съм дал на жената, назад няма да си искам. Върни се в къщи и се разбери с нея.
        Върнал се мъжът обратно. Какво ли не опитвал, но жената не отстъпвала. Започнал да я моли и да я увещава, да прави всичко, което й е угодно, докато тя се съгласила да му отключи вратите. 
        Но на мъжа това му се сторило недостатъчно и предложил:
        - Хайде да се споразумеем! Ти ще ми дадеш половината ключове, а аз ще ти дам половината от силата си.
        - Ще си помисля - казала жената. И седнала да мисли.
        А Дяволът се показал на прозореца и й прошепнал:
        - Не се съгласявай, жено. Нека силата си остане за него, а ключовете за тебе! И помни: щом конските мухи я нападнат, кобилата си има нужда от опашка.
        И така сделката пропаднала.
        От тогава мъжът сдържа силата си, за да може да се спогоди с жената.
        Затова мъжете отстъпват, а жените все си държат на своето.

произход- интернет

Няма коментари:

Публикуване на коментар